Satu kajian telah dibuat oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan
Kebangsaan (NUTP) pada tahun 2005 mengenai stres di kalangan 9000 orang
kakitangan perguruan di seluruh Negara mendapati 70 peratus responden bersetuju
bahawa mereka tertekan bukan sahaja kerana beban tugas tetapi juga terpaksa
berdepan dengan karenah pengetua, kerani, ibu bapa dan juga pelajar. (Kosmo
Malaysia, 29 Mac 2006). Maka, sewajarnya pihak-pihak tertentu peka dengan
permasalahan stres guru.
Beban tugas berat menyebabkan guru berada dalam keadaan murung,
mengalami tekanan jiwa, kekecewaan dan kebimbingan. Guru yang gagal mengawal
diri akibat tekanan akan memberi kesan kepada perhubungan guru dengan pelajar
dan juga mutu pengajaran dan pembelajaran. Contohnya, dalam artikel tersebut
terdapat seorang guru bernama Noreha yang berusia 46 tahun merupakan seorang
guru yang berminat mengajar dan beliau mendapat kepuasan apabila murid-muridnya
Berjaya mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperikasaan. Tetapi,
beliau berasa tertekan kerana beban tugas semakin berat di sekolah dan juga
diganggu oleh masalah peribadi sehingga ingin mengambil cuti untuk berjumpa
pakar psikiatri. Noreha mengatakan bahawa secara fizikalnya memang sihat tetapi
dalaman berkecamuk. Noreha juga tidak ingin masuk ke hospital dan meninggalkan
keluarga dan kerjayanya. Seorang guru yang terlalu tertekan sememangnya
menjejaskan kualiti pendidikan dan juga profesion perguruan yang seterusnya
membantutkan usaha mewujudkan sebuah masyarakat yang mampu membawa Malaysia ke
tahap kecemerlangan dan kegemilangan mutu pendidikannya.
Kes yang seterusnya adalah berkaitan dengan seorang guru yang
bernama Zaimah Mishan, berusia 42 tahun yang pernah mengalami sakit jiwa.
Zaimah Mishan merupakan seorang guru JQAF. Beliau pernah mengalami masalah jiwa
iaitu kecelaruan bipolar dan beliau terpaksa menerima rawatan selama enam
bulan. Beliau mengatakan bahawa beban kerja sangat berat sehingga bekerja tujuh
hari seminggu dari pagi hingga petang sampaikan tiada masa untuk keluarganya.
Masa yang ada untuk berehat ialah waktu malam tetapi juga terpaksa membawa
pulang buku latihan murid-murid untuk menyemak dan ini tidak termasuklah khusus
atau kertas kerja yang perlu dibereskan untuk aktiviti gerak kerja.
Jelaslah ditunjukkan bahawa guru pada masa kini memanglah
memikul beban tugas kerja yang semakin berat dan guru yang mengalami tekanan
sudah pastilah tidak mampu untuk memberi tumpuan sepenuhya terhadap tugasnya.
Kegagalan untuk mengajar dengan berkesan akan mengakibatkan pelajar juga gagal
untuk memahami perkara-perkara yang telah diajar. Perkara sebegini boleh
membebankan pelajar yang sememangnya mahu mencapai kejayaan dalam bidang
akademik. Di samping itu, tekanan yang dihadapi oleh guru boleh menyebabkan
tahap mental dan fizikal guru menjadi rendah dan seterusnya terdedah kepada
perlakuan-perlakuan yang negatif sebagai satu bentuk tindak balas ke atas
tekanan yang dihadapi. Guru yang mengalami tekanan juga berkemungkinan besar
akan bertindak dengan cara yang tidak dapat diterima akal seperti memukul dan
menengking pelajar. Tindakan seperti ini boleh menjejaskan profesionalisme
mereka sebagai seorang pendidik. Guru seharusnya perlu mengetahui cara terbaik
untuk menguruskan tekanan yang dihadapi terutamanya pada zaman yang mencabar
ini.
Tambahan pula, kurangnya keyakinan dan kepercayaan ibu bapa pelajar terhadap
guru, harapan yang tinggi daripada ibu bapa pelajar dan berurusan dengan ibu
bapa pelajar merupakan satu cabaran yang harus ditempuh oleh guru. Ibu bapa
pelajar sememangnya meletakkan harapan yang tinggi pada guru-guru bagi
memastikan kecemerlangan akademik anak-anak mereka. Namun, adakalanya harapan
ibu bapa terhadap pelajar adalah tidak realistik sehingga menyebabkan guru-guru
berada dalam keadaan stres. Guru selalu dipersalahkan jika berlaku salah laku
atau pencapaian akademik yang rendah. Selain itu, Ibu bapa masa kini terlalu
memanjakan anak-anak sehingga menaruh kepercayaan yang tinggi terhadap perilaku
mereka. Adakalanya, ibu bapa cepat mempertikainya tindakan guru terutamanya
sekiranya berlaku sesuatu peristiwa yang kurang disenangi di sekolah yang
melibatkan anak mereka. Terdapat juga ibu bapa yang tidak mahu berkompromi atau
bertolak ansur dengan guru untuk membincangkan masalah anak-anak mereka. Lebih
memburukkan lagi keadaan, terdapat juga ibu bapa yang meletakkan tanggungjawab
sepenuhnya kepada guru untuk menjaga anak-anak mereka walaupun selepas tamat
sesi persekolahan.
Selain itu, jumlah murid yang semakin bertambah pada setiap tahun juga
merupakan satu beban yang harus ditanggung oleh guru-guru di sekolah. Setiap
tahun, jumlah pengambilan murid baru semakin bertambah dan secara tidak
langsung mewujudkan suasana bilik darjah yang melebihi kapasiti yang telah
ditetapkan. Bilangan guru yang tidak mencukupi dalam sesebuah sekolah juga
menyumbang kepada peningkatan tahap beban guru-guru yang sedia ada di sekolah
tersebut. Guru terpaksa mengawal bilangan murid yang terlalu ramai dan perkara
ini bakal menjejaskan prestasi seseorang guru dan guru tidak dapat memberi
tumpuan sepenuhnya ketika waktu pengajaran dan pembelajaran. Akibat terlalu
penat dengan urusan dalam bilik darjah, guru tidak mempunyai masa yang cukup
untuk menyediakan ABM bagi sesi pengajaran dan pembelajaran yang seterusnya.
Secara amnya, setiap guru terpaksa mengajar lima hingga enam kelas setiap hari.
Mereka juga terpaksa membuat persediaan mengajar, menyemak buku latihan dan
kerja-kerja lain yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran. Selain
kerja rutin, guru juga diwajibkan menjalankan kerja-kerja perkeranian seperti
mengisi borang, menaip surat, menyediakan minit mesyuarat serta menjadi
penasihat-penasihat persatuan, permainan, kelab, dan sukan. Menghadiri kursus,
mesyuarat, bengkel, dan perjumpaan yang terlalu kerap ini juga amat membebankan
guru. Beban tugas ini menjadi semakin berat dan terpaksa dipikul oleh guru
sehingga menyebabkan tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya kepada tugas
mengajar dan seterusnya akan mendatangkan tekanan kepada para guru. Sebagai
contoh, kesibukan guru yang terpaksa menghadiri pelbagai kursus dan perjumpaan
di luar sekolah semasa sesi persekolahan menyebabkan masa dan kelas guru
tersebut diganti dan diambil alih oleh guru yang lain. Seterusnya menjadikan
jumlah waktu mengajar dan tekanan masa yang terhad dalam tugas guru terbabit.
Inilah adalah sama dengan kes Zaimah Mishan yang bekerja tujuh hari seminggu
dan hendaklah menggantikan guru lain mengajar subjek bukan aliran JQAF. Pada
hari Sabtu ada aktiviti kokurikulum yang mana semua guru dikehendaki terlibat
dan hari Ahad pula Zaimah Mishan sebagai seorang guru JQAF diwajibkan terlibat
dalam Kem Bestari Solat. Kerja yang beban ini telah menyebabkan Zaimah Mishan
tiada mempunyai masa yang lebih untuk keluarganya sehingga suaminya berkahwin
lain. Situasi ini telah menyebabkan Zaimah Mishan berasa tertekan sehingga
mengalami sakit jiwa dan ini juga menjejaskan hubungan dengan anak-anaknya.
Para guru masa kini juga terpaksa menghadapi masalah dalam menguruskan
aktiviti-aktiviti kokurikulum di sekolah yang semakin hari semakin bertambah.
Guru-guru dikehendaki menjalankan kegiatan kokurikulum di sekolah tanpa
mengikut ketetapan masa tidak kira pada waktu persekolahan mahupun di luar
waktu persekolahan. Akibatnya, guru-guru terpaksa meninggalkan tugas utama
mereka iaitu mengajar di bilik darjah.
Guru Besar yang tidak cekap dalam memimpin guru-guru di sekolah juga merupakan
salah satu penyebab yang membawa masalah beban tugas kerja guru semakin berat.
Contohnya, rungutan bahawa guru kini dibebani tugas perkeranian dan pelbagai
lagi tugas pendokumentasian. Dalam hal ini, Guru Besar haruslah dipersalahkan
kerana mereka tidak bijak menghalakan tugas-tugas seperti perkeranian, pungutan
data dan pendokumentasian sesuatu dokumen. Malahan ditambah pula
sikap sesetengah Pengetua dan Guru Besar yang meletakkan keutamaan cita-cita
peribadi mengatasi kemampuan dan kesediaan organisasi itu sendiri. Maka akan
terjadilah guru terpaksa bertugas pada hari Sabtu tanpa cuti.
Punca tekanan kerja di kalangan guru adalah bergantung kepada sejauh mana
penafsiran guru terhadap ancaman yang berlaku ke atas mereka. Oleh yang
demikian, guru-guru perlulah menyesuaikan diri dengan perubahan dan sentiasa
berusaha untuk menambahkan ilmu pengetahuan dalam pelbagai aspek bagi menangani
masalah yang dihadapi.
Tekanan utama yang dialami oleh guru-guru adalah dari pihak
kementerian, jabatan dan pentadbir sekolah. Maka dicadangkan pihak-pihak
berkenaan mengambil perhatian serius terhadap perkara ini. Sebarang pelaksanaan
program pendidikan bagi memenuhi tuntutan pendidikan masa kini yang
diperturunkan oleh pihak kementerian kepada jabatan pendidikan dan seterusnya
pihak sekolah perlu mengambil kira beban tugas guru yang berat dan juga
pelbagai. Sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan bagi mengkaji beban tugas guru
berlebihan yang ditanggung oleh guru sekolah di seluruh negara.
Jawatankuasa tersebut ditugaskan mengenalpasti bagaimana masalah bebanan tugas
guru itu boleh berlaku dan mencari penanda aras yang boleh guna pakai, sama ada
dengan mengambil contoh piawaian antarabangsa atau dari Negara jiran yang tahap
pendidikannya lebih tinggi daripada negara kita untuk dicontohi.
Jawatankuasa itu dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri
Alimuddin Mohd Dom dan keanggotaannya yang turut membabitkan beberapa pegawai
pelajaran serta wakil NUTP dan diberi masa selama dua bulan bagi mencari jalan
penyelesaian terhadap isu berkenaan. NUTP turut membuat aduan
dimana guru terpaksa bekerja pada setiap hari Sabtu, sedangkan pekeliling
dikeluarkan guru boleh bercuti pada hari Sabtu sebanyak dua kali setiap bulan.
Oleh itu, masalah ini haruslah diteliti bagi memastikan tugas utama guru
iaitu mendidik pelajar dengan tumpuan sepenuhnya terhadap kelas tidak terganggu
disebabkan bebanan tugas lain yang terpaksa dipikul. Selain itu, Kementerian
juga akan memastikan penekanan terhadap kokurikulum tidak akan sesekali
membebankan guru.
Di samping itu, Kementerian Pelajaran disaran supaya mengambil
kira faktor nisbah purata antara guru dan pelajar dalam kelas sebagai satu
langkah mengenal pasti formula terbaik bagi mengurangkan beban kerja guru.Yang
Dipertua Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia(GMGBM) Awang Mohamad berkata
cadangan itu dilihat boleh membantu kementerian dalam mencari formula untuk
mengatasi masalah bebanan tugas guru yang telah dibangkitkan selama ini. Satu
daripada cara untuk meringankan beban kerja ini ialah dengan menambah bilangan
guru. Ini bermaksud satu bilik darjah 1.5 guru, sekarang satu bilik darjah 2.0
(ertinya satu bilik darjah ada dua orang guru). Ini bertujuan membolehkan guru
mempunyai masa yang cukup bagi menumpukan sepenuh perhatian kepada tugas
teras, iaitu mengajar.
Cadangan mengkaji purata guru dengan pelajar itu juga relevan
dengan saranan beberapa pihak lain yang mahukan jawatan guru pembantu bagi
mengatasi masalah yang sama. Selain dapat membantu meringankan beban tugas yang
ditanggung oleh guru, jawatan berkenaan boleh menyelesaikan masalah ketiadaan
guru yang bergantung kepada guru sandaran yang tidak terlatih. Guru pembantu
bukan hanya membantu dari segi kerja perkeranian, malah dalam bidang pengajaran
termasuk memberi tunjuk ajar kepada pelajar lemah. Ini bukan sahaja meringankan
tugas guru malah pada masa yang sama membantu murid yang ketinggalan untuk maju
standing dengan rakan yang lain. Di Negara maju, ramai sukarelawan yang
dibenarkan menjalankan tugas membantu guru dalam sekolah. Anggota polis, bomba
dan lain-lain jawatan dibenarkan masuk ke sekolah dan memberikan khidmat mereka
mana yang sesuai dan sekali gus dapat membantu meringankan beban tugas guru.
Ibu bapa juga digalakkan masuk ke sekolah bagi membantu guru seperti membantu
dalam pusat sumber dan sebagainya. Kementerian Pelajaran Malaysia perlu
mengambil langkah proaktif dalam memperkenalkan kaedah ini.
Tokoh akademik dan bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr
Abdul RahmanArshad, menyarankan empat langkah khusus untuk mengurangkan beban
tugas guru di sekolah melalui konsep µmemasyarakatkan pendidikan yang tidak
mencetuskan kos tambahan kepada kerajaan. Empat langkah berkenaan ialah
memanfaatkan sepenuhnya peranan ibu bapa untuk menjayakan aktiviti di
sekolah, mengoptimumkan pembabitan sektor swasta dalam pembangunan bidang
pendidikan, mempergiatkan sumbangan bekas pelajar, serta mewujudkan
persatuan pesara guru.
Menggembleng sepenuhnya kerjasama serta peranan ibu bapa dalam
pelaksanaan aktiviti di sekolah, terutama bidang kokurikulum, secara langsung
akan membantu guru memfokus kepada tugas pengajaran dan pembelajaran. Sebagai
contoh, ibu bapa diberi ruang dan kepercayaan untuk mengatur serta
mengendalikan penganjuran Hari Sukan di sekolah yang membabitkan banyak kerja di
luar bilik darjah dan memakan masa guruselama ini. Akhbar baru-baru ini
melaporkan sebanyak 40 cadangan mengatasi beban tugas guru dikenal pasti oleh
jawatankuasa khas yang ditubuhkan oleh Kementerian Pelajaran bagi mengkaji
masalah berkenaan termasuk mengehadkan murid kepada hanya 25 orang bagi setiap
kelas di sekolah rendah dan menengah. Abdul Rahman berkata, Kementerian
Pelajaran juga harus mempergiat usaha mengoptimumkan pembabitan sektor
swastadalam pembangunan bidang pendidikan di sekolah sebagai tanggungjawab
sosial.
Dalam konteks ini, sektor swasta mampu berperanan merapatkan
jurang prestasi pencapaian serta infrastruktur antara sekolah di bandar
dan pedalaman. Matlamat ini boleh dicapai melalui program seperti anak angkat
oleh syarikat swasta, tidak kira yang besar mahu pun kecil. Ketika ini,
program sedemikian masih kurang dan kebanyakannya hanya terhad kepada sekolah
yang majikan syarikat itu adalah alumni. Satu lagi langkah berkesan ialah
menggerakkan secara aktif sumbangan murid tua atau bekas pelajar di sesebuah
sekolah untuk membantu guru menjayakan program penting seperti bimbingan
kerjaya dan ceramah menghadapi peperiksaan utama. Beliau juga mencadangkan
supaya persatuan pesara guru diwujudkan bagi membolehkan golongan yang kaya
dengan pengalaman itu menyalurkan idea untuk membantu Kementerian
Pelajaran menangani pelbagai isu berkaitan, termasuk dalam usaha
mempertingkat profesionalisme guru.
Secara kesimpulannya, profesion guru adalah salah satu daripada tugas yang
sukar dan perlu kepada usaha pengorbanan yang tinggi. Tekanan-tekanan yang
dialami oleh guru tidak boleh dipandang remeh kerana ianya boleh membawa kesan
yang jauh lebih dahsyat kepada kemajuan pendidikan Negara amnya dan kepada
pembangunan pelajar khasnya mereka bakal menjadi pemimpin pada masa depan.
Ternyata, tekanan kerja sememangnya akan mengganggu gaya hidup dan
kesejahteraan hidup seseorang insan bergelar guru. Ini seterusnya akan
mengganggu prestasi kerja dan outputnya dalam bidang pendidikan yang
diceburinya. Walaubagaimanapun, guru juga haruslah sentiasa bersifat positif
dalam menghadapi cabaran-cabaran dalam dunia pendidikan hari ini bagi
mengelakkan mereka terus berada dalam keadaan stress dan menjejaskan pekerjaan
mereka sebagai seorang guru. Selain itu, setiap pihak juga harus memberi
sokongan dan membantu mengurangkan beban tekanan yang dihadapi oleh guru ini.
Pengurusan tekanan memerlukan kemahiran yang mesti dipelajari oleh semua
anggota di dalam organisasi pendidikan. Kegagalan mengawal tekanan boleh
mendatang kesan yang buruk bukan sahaja kepada individu terbabit tetapi juga
imej organisasi. Akhir kata, jangan biarkan pepatah menyebut “seperti ketam
mengajar anaknya berjalan betul” mencemari profesion keguruan.
No comments:
Post a Comment