Monday, 16 March 2015

KOD ETIKA PERGURUAN

 Image result for TEACHER ANIMATED clipart
Kod Etika Perguruan

Matlamat utama pendidikan di Malaysia ialah untuk menampung keperluan tenaga kerja dan mencapai perpaduan Negara melalui perkembangan individu yang bersepadu dan menyeluruh dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Pada amnya, guru perlu pakar atau professional dalam segala bidang. Untuk menjadi guru yang profesional, seseorang guru itu harus menekankan tiga aspek penting dalam dirinya iaitu kepakaran, pengetahuan dan pembentukan sahsiah (Robiah 1998).

Guru bukan sahaja  berkemahiran mengajar dan mengembangkan ilmu, malah sikap, tingkah laku dan disiplin diri harus dibentuk kea rah profesional. Laporan Suruhanjaya, Diraja Mengenai Perkhidmatan Perguruan Malaysia Barat (Laporan Aziz,1971) telah mencadangkan supaya diadakan Etika Profesion Perguruan (EPP) bagi pembentukan tatasusila guru. Semua guru yang telah memperolehi sijil perguruan perlu mematuhinya. Pengamalan Etika Profesion Perguruan di kalangan guru-guru adalah penting demi menjamin martabat profesion perguruan sentiasa dipandang mulia di mata masyarakat. Kejayaan dan pencapaian matlamat pendidikan berkait rapat dengan kesedaran guru terhadap tanggungjawab sebagai pendidik selaras dengan Etika Profesion Perguruan yang telah dimaktubkan dalam bentuk ikrar tercetak di halaman hadapan buku persediaan mengajar seperti:

“Kami guru Malaysia, yakin bahawa tujuan utama pendidikan ialah berusaha menuju kea rah pembentukan warganegara yang berilmu, yang taat setia, yang bertanggungjawab dan berkebolehan………

………dengan menyedari betapa besarnya tanggungjawab membimbing anak muda untuk mencapai kemajuan sepenuh-penuhnya, maka dengan ini kami menerima tatasusila berikut seperti panduan.

Dari penyataan ikrar dan kod Etika Profesion Perguruan di atas, guru sesungguhnya mempunyai beban yang berat untuk dilaksanakan bagi melahirkan modal insane yang berkualiti dan berketrampilan.

Peranan sistem pendidikan dalam sesebuah negara amatlah penting untuk memastikan pembangunan negara. Bagi memastikan sistem pendidikan yang berkualiti dan cemerlang, maka menjadi tanggungjawab guru untuk menyediakan generasi yang berkualiti di masa akan datang. Ini bertepatan dengan salah satu matlamat Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) iaitu menyediakan sumber tenaga manusia bagi memenuhi keperluan kemajuan negara di masa hadapan. Maka, bagi merealisasikan hasrat KPM, sebahagian usaha terletak di bahu guru. Guru bukan hanya mempersiapkan para pelajar bagi menghadapi masa depan yang penuh cabaran, malahan guru juga perlu melengkapkan diri dengan pelbagai pengetahuan dan kemahiran supaya menunjukkan kesungguhan dan mempunyai iltizam yang tinggi dalam melaksanakan daya usaha bagi meningatkan kualiti pelajar yang bakal dihasilkan. Sehubungan itu, Bahagian Pendidikan Guru (BPG) telah membangunkan Standard Guru Malaysia (SGM) yang merupakan penanda aras bagi melihat sejauh mana guru telah mencapai kompetensi profesional guru dalam tiga aspek, nilai profesionalisme keguruan, pengetahuan dan kefahaman serta kemahiran pengajaran dan pembelajaran. Guru haruslah menguasai ketiga-tiga aspek kompetensi tersebut bagi menjamin dan mengekalkan pendidikan yang berkualiti kepada warganegara masa kini dan akan datang.     
 Image result for TEACHER ANIMATED clipart

Image result for TEACHER ANIMATED clipartNamun, sejauh manakah guru-guru dapat mencapai standard yang ditetapkan oleh KPM memandangkan beban tugas guru-guru pada hari ini sangat mencabar dan menyebabkan guru-guru semakin stres. Ini diakui oleh Valli dan Buese (2007) dalam kajiannya terhadap 150 orang guru mendapati bahawa tugas guru semakin bertambah, diperluaskan, diinsentifkan, serta perlu memenuhi harapan daripada masyarakat tinggi hingga memberi kesan stres terhadap guru. Masyarakat kini harus sedar bahawa tugas guru bukanlah semata-mata di dalam bilik darjah, mengajar, membimbing dan mendidik. Tugas guru pada hari ini turut merangkumi tugas di luar bilik darjah dan juga di luar waktu persekolahan. Guru-guru sekarang terlalu dibebankan dengan tugas-tugas yang tidak berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran seperti aktiviti ko-kurikulum, menghadiri masyarakat, mengendalikan program-program pelajar, mengurus karenah dan kebajikan pelajar serta tugas-tugas pengurusan. Beban tugas yang tidak diuruskan dengan sistematik akan menyebabkan berlakunya tekanan dan seterusnya menghasilkan mutu kerja yang mengecewakan apabila dibuat penilaian. Murid kini juga semakin bijak dan boleh memberi penilaian dan tindak balas atas tindakan guru.

No comments:

Post a Comment